onsdag den 7. januar 2009

MIN retssikkerhedsfølelse er IKKE MIN EGEN.

Hej Søren,
Vi aftalte at vi ville skrive et par ord om vores egen "oplevede retssikkerhed", så vi kunne profilere vores eget ståsted i forhold til hinanden.

Min egen oplevede retssikkerhed er ganske 'normal', da jeg er opvokset i et hjem med forældre der opdrog mig til at tage ansvar for mine egne skattesager og aldrig oplevede dem tale negativt om skat. Ligeledes var der heller aldrig nogen negative oplevelser med deres private skattesager, så jeg oplevede altid skat som en slags bankinstans, som jeg bare selv skulle holde øje med.
At alt nu bliver digitaliseret forandrer intet for mig set i forhold til mine skattepapirer, men jeg kan dog godt bekymre mig for at jeg ikke længere i samme omfang kan ringe ind og tale med en skattemedarbejder og stille 'dumme spørgsmål', hvilket jeg har haft positive oplevelser med tidligere. En face to face YES TOUCH ville jeg synes skulle beholdes på telefon serive basis og prioriteres højt.
Så min egen oplevelse er ganske positiv, da jeg aldrig har oplevet noget negativt selv og altid fået god behandling. I hvor høj grad dette hænger sammen med min egen indsats og orden ved jeg ikke.

Jeg ser det dog nødvendigt at inddrage andre mennesker af min 'oplevede retssikkerhed', da jeg i mit syn på skat påvirkes af andre menneskers oplevelser. Hvis jeg hører at andre er blevet behandlet dårligt eller har haft dårlige oplevelser påvirker det da mit syn på sagen. Her kommer et par noteagtige anekdoter fra forskellige mennesker jeg har talt med:

En bekendt har engang oplevet at skattepapirer forsvandt under skats egen flytning og meldte at sagen var for gammel. Personen rejste meget udenlands og nåede ikke at anke sagen før Skat bedømte sagen som forældet. Betalte denne person mere end nødvendigt?

Min optiker er glad for digitaliseringen og ønsker absolut ikke mere kontakt med skat. No touch er for hende en totalt perfekt løsning.

En anden bekendt forudsagde at al den digitalisering og centralisering og privatisering ville medføre lokale revolutioner...

En anden ven, som er selvstændig erhvervsdrivende, ønskede ikke at skulle indmelde skat elektronisk, da han syntes at det var at ligge for meget arbejde over på ham. Han nævnte også at skat ikke har døgnåbent og han havde fået en "sorry we're closed" elektronisk, he he.

En ven sagde han var blevet sendt fra skatteafdeling til skatteafdeling indtil en flink medarbejder hjalp ham, selvom han skulle have taget tilbage til første afdeling.
Kafkask kan man vel aldrig undgå at referere til i forbindelse med bureaukrati...

Gad vide hvordan skat's egne medarbejderes retsikkerhedsfølelse ser ud?

Ingen kommentarer: