onsdag den 14. januar 2009

Kommentar til Jacob's indlæg

Hej Jacob,

Tak for dit indlæg. Det sætter tanker i gang!
Du nævner meget konkret tre former for din egen oplevelse med kunsten på det sidste, som jeg meget håber vi kommer til at indgå i. Jeg tror vores projekt ligger mere på dit eksempel 2 eller 3, da Parfymes havneprojekt var resultat af et meget længerevarende projekt end dette er og kan nå at være.

Kunne du uddybe din sætning:
”Inden for sociologien er det sociale som essentialisme, dvs. en monolit i hvert fald totalt old-school og der er stort set ingen der tror på det mere. ”
Jeg bare lige sikre mig der ikke er en misforståelse mellem vores fortolkning og brug af ordet monolit og Dan Zahavi’s egen brug af ordet, som antyder at bevidsthed og selvet er et komplekst og mangetydigt fænomen og at der ikke kan findes et enkelt (mono-litisk) begreb herom.
Du refererer til ordet monolit som essentialisme, og vi bruger netop ordet monolit med en benægtelse, som netop antyder at bevidsthed og selv ikke kan eksistere monolitisk. Så jeg tror vi taler om det samme, men hvor min holdning til ”old-school” måske er anderledes.

Jeg bekymrer mig nok heller ikke så meget om min kaffekop er konstrueret eller ej, men så skal der også nævnes at jeg bruger den til meget andet end kun at drikke kaffe af. Det er der hvor det monolitiske kommer ind. Det kan godt være du kigger på en kaffekop, men det er sgu ikke sikkert den er lavet til at drikke kaffe af.

Du har ret i at man ikke direkte vil tænke på oplevet retssikkerhed, når man ser et neonskilt med teksten ”Consciousness Is Not A Monolith”, det er heller ikke meningen. Menningen er at vække en dialog og samtale omkring netop denne sætning, der bliver lidt mystisk i denne sammenhæng. Og derfor vi er begyndt at betragte denne blog som den mere pædagogiske og formidlende del af værket og håber på at vi kunne bruge d 18 februar til at introducere både et neonskilt og et trykt hæfte indeholdende bloggen og få en dialog igangsat.

Jeg fornemmer fra både Tijana og dig, at I er bekymrede over at vi ikke beskæftiger os nok med ”den oplevede retssikkerhed hos borgerne”. Jeg synes vi fra starten gjorde det klart at det var begrebet ”oplevet retssikkerhed” vi ville fokusere på og ikke selve oplevelsen hos borgeren. Vi ville bruge os selv, som vi sagde og det vi er bedst til er nu at polemisere, debattere og reflektere. Og vi har brug for jer i denne proces.

Neonskiltets installering kan selvfølgelig variere. Jeg forestiller mig ligesåvel et neonskilt i SKAT’s reception/kantine, hvor der også skulle ligge ’blog-hæfter', som man kan bladre i og derved få indblik i denne proces.

Jeg er interesseret i om I mener vi skal ”abort mission” eller om vi kan klø på med at få fremstillet et skilt?

Ingen kommentarer: